Poziom trudności: łatwy Dystans: 35,7 km Czas przejazdu: 2h 21min
Przewyższenia: 412,96 m Ilość zejść: -726,23 m Lokalizacja: Susiec
9 lipca 2018

Trasa Nr 4 Na Wapielnię
Długość trasy – 35 km. Nawierzchnia: asfalt – 19 km, szuter – 6 km, droga gruntowa – 7,5 km, droga piaszczysta – 2,5 km. Stopień trudności – bardzo trudna, wymaga pokonania wielu wzniesień i ma kilka odcinków o gruntowej i piaszczystej nawierzchni. Zalecany typ roweru – wyłącznie górski. Na trasie można zobaczyć kolejno: wieżę widokową, osady i cmentarzysko ludu wschodniogermańskiego z poł. III w. n.e. w Ulowie, najwyższe wzniesienie Roztocza Środkowego – Wapielnię (386,5 m n.p.m.), pomnik partyzantów w Róży, kapliczkę z figurą św. Stanisława z początku XX w. w Ciotuszy Nowej, zalew w Majdanie Sopockim, Muzeum Pożarnictwa w Oseredku.

0,0 km – ze stacji PKP Susiec wyruszamy na zachód.

1,3 km – obok szkoły skręcamy w prawo i przez tory kolejowe kierujemy się do Grabowicy, mijając wieżę widokową.

4,6 km – na skrzyżowaniu w Grabowicy skręcamy lekko w prawo, a na rozwidleniu we wsi Kunki w lewo i po przecięciu drogi wojewódzkiej (cmentarz wojenny) jedziemy do Ulowa, gdzie zobaczymy dwie osady prehistoryczne i cmentarzysko.

11,6 km – na szczycie wzniesienia skręcamy w lewo i odtąd poruszamy się niebieskim szlakiem pieszym. Na odcinku 2 km prowadzącym przez pola i las musimy się liczyć z możliwością prowadzenia roweru. W lesie szlak często zmienia kierunek, po czym w bukowym lesie każe wspiąć się na Wapielnię.

13,8 km – na szczycie Wapielni znajdują się niebezpieczne wyrobiska – pozostałość po wydobyciu wapienia. Sprowadzającrowery ze stromej góry, odbijamy od niebieskiego i zielonego szlaku w lewo po kątem 45°. Na brzegu lasu znajduje się deszczochron z ławami i tablicą informacyjną. Stąd udajemy się szutrową drogą ku widocznej na widnokręgu wsi Łuszczacz.

16,7 km – na północnym krańcu Łuszczacza skręcamy w lewo, do wsi Róża, gdzie zagłębiamy się w las. Jedziemy niebieskim szlakiem rowerowym, mijając pomnik partyzantów poległych w 1943 r. Jest to bardzo trudny, piaszczysty odcinek drogi, długości 1,5 km.

20,3 km – szlak niespodziewanie skręca z leśnej drogi w lewo i kieruje się przez pola na południowy wschód. Jedziemy po gruntowej drodze, oglądając piękne wyżynne krajobrazy. Po 1 km wjeżdżamy na szutrową drogę, która zaprowadzi nas do Ciotuszy Nowej.

23,0 km – Ciotusza Nowa, stąd niebieskim szlakiem rowerowym udajemy się do Majdanu Sopockiego I (opis – trasa nr 3, od 15,1 km do 18,6 km).

26,5 km – na pierwszym skrzyżowaniu w Majdanie Sopockim pozostawiamy niebieski szlak rowerowy skręcający nad zalew i jedziemy prosto do skrzyżowania z szosą poprzeczną.
W tym miejscu zobaczymy czerwone znaki Centralnego Szlaku Rowerowego Roztocza, który doprowadzi nas do Suśca. Jedziemy na wprost, na południe (nie w prawo do Nowin). Po około 500 m kończy się wieś. Następnie szutrową, polną drogą przecinamy tory kolejowe i docieramy do wsi Oseredek. Stąd udajemy się szosą na wschód do Suśca.

35,0 km – stacja PKP w Suścu.